Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändring
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändringFörsäkringarFordonLantbrukLantbruksförsäkringen KantriSkördeförsäkringFörsäkring för produktionsdjurFörsäkring av lantbrukets arbetsmaskinerAlla lantbruksförsäkringarHälsaArbetsolycksfallsförsäkringOlycksfallsförsäkring för företagareSjukkostnadsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomBarnförsäkringAlla hälsoförsäkringarLivResaPensionFöPL-försäkringLFöPL-försäkringArPL-försäkringAlla pensionsförsäkringarDjurHundförsäkringHästförsäkringKattförsäkringAlla djurförsäkringarSkogPlaceringFonderPlaceringsförsäkringPrivate BankingLokalTapiola Samfälld skog FinansieringFinansiering av lantbrukBilfinansieringPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningarSkador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändring
Lös egendom i hushållet har gått sönder
Gör så här
  1. 1. Be om en offert på reparationskostnaderna
    Beställ hem service för att bedöma om apparaten kan repareras. Dina närmaste servicebutiker kan du söka till exempel med hjälp av Google Maps.Vi ersätter dig för kostnaderna för bedömningen av apparaten i efterhand.När du får veta reparationskostnaderna, ska du anmäla skadan med det elektroniska formuläret. Ta reda på uppgifterna om apparatens märke och modell samt pris på en ny motsvarande apparat till skadeanmälan.Det är inte obligatoriskt att låta reparera en apparat som har gått sönder. Du kan använda ersättningsbeloppet på önskat sätt.
  2. 2. Ta fotografier av lösöret som har gått sönder
    Du kan bifoga bilder av det trasiga eller skadade föremålet som bilaga till skadeanmälan.
  3. 3. Anmäl en skada
    Anmäl skada eller ansök om ersättning med det elektroniska formuläret. Innan du gör skadeanmälan ska du ta reda på uppgifter om det skadade föremålets märke och modell samt priset på ett nytt motsvarande föremål.Öppna blanketten
Vanliga frågor
Från den omfattande hemförsäkringen ersätter vi hushållsapparater som har gått sönder.

Tyvärr täcker inte försäkringen alla möjliga situationer. De vanligaste situationerna där vi inte kan utbetala ersättning är förlust av varor, skador orsakade av husdjur, skador orsakade av normala väderförhållanden och defekter som täcks av garantin.
Hem-/lösegendomsförsäkringen täcker vanliga föremål avsedda för privat bruk, till exempel möbler, hushållsapparater, kläder och sportutrustning. Dessutom är till exempel cyklar, roddbåtar, glasögon och värdesaker också försäkrade genom din hem-/lösegendomsförsäkring.
Hem-/lösegendomsförsäkringen täcker inte till exempel djur, motorfordon eller delar av dem, eller din arbetsgivares egendom. Till exempel lönar det sig inte att ansöka om ersättning för bilnycklar eller däck från hemförsäkringen, utan från fordonets kaskoförsäkring.
Från den omfattande hemförsäkringen ersätts vanligen även glasögon som har gått sönder.

Du ska ha uppgifter om apparatens eller föremålets märke, modell och inköpsår. Ta även reda på priset på ett nytt motsvarande föremål, till exempel via återförsäljarnas webbplatser.

Särskilt hushållsapparater som är högst 3 år gamla och i synnerhet värdefulla hushållsapparater är ofta värda att reparera. I sådana situationer kan du beställa hem en reparatör från servicebutiken för att utvärdera om det lönar sig att låta reparera apparaten.Om apparaten är äldre, är det inte nödvändigtvis lönsamt att låta reparera den. I dessa situationer rekommenderar vi att du först gör en skadeanmälan och sedan väntar på kontakt eller ett ersättningsbeslut.

Uträttning av ärenden för lantbrukskunderKontakt­uppgifter
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaLantbruksförsäkringen Kantri
Försäkring för produktionsdjur
Skördeförsäkring
Skogsförsäkring
Försäkring av lantbrukets arbetsmaskiner
Fordonsförsäkringar
Hälso­försäkringar
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Sökande av ändring
Sidor för personkunderFöretagskundens sidor
För kundenSkador och ersättningarLösegendomLösöre i hushållet har gått sönderVill du fortfarande byta språk?JaNej