Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändring
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändringFörsäkringarFordonLantbrukLantbruksförsäkringen KantriSkördeförsäkringFörsäkring för produktionsdjurFörsäkring av lantbrukets arbetsmaskinerAlla lantbruksförsäkringarHälsaArbetsolycksfallsförsäkringOlycksfallsförsäkring för företagareSjukkostnadsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomBarnförsäkringAlla hälsoförsäkringarLivResaPensionFöPL-försäkringLFöPL-försäkringArPL-försäkringAlla pensionsförsäkringarDjurHundförsäkringHästförsäkringKattförsäkringAlla djurförsäkringarSkogPlaceringFonderPlaceringsförsäkringPrivate BankingLokalTapiola Samfälld skog FinansieringFinansiering av lantbrukBilfinansieringPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningarSkador och ersättningarHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterBegär ett anbudFörmåner och kampanjerFaktueringSökande av ändring
En mobiltelefon eller pekplatta gick sönder
Gör så här
  1. 1. Lämna in enheten hos vår servicepartner
    Ta med ditt identitetsbevis som ska användas av vår servicepartner för att verifiera ditt försäkringsskydd. Om det lönar sig att reparera din apparat, betalar du endast självrisken när du använder vår servicepartner.Hitta vår närmaste servicepartner
    Sök efter partner
    Använd aktuell platsVälj plats från kartan
    Om du inte kan sköta ärendet hos en servicefirma, kan du skicka din apparat till Fonum per post. Anvisningar för att skicka per post hittar du på Fonums nätsidor.Om du vill kan du också använda en annan servicefirma. Vänligen notera att i dessa fall bör du själv betala för servicen och sedan söka ersättning på vår webbtjänst.
  2. 2. Granska de olika ersättningsalternativen
    Vår servicepartner kommer att gå igenom de olika ersättningsalternativen med dig. I första hand reparerar vår partner din enhet och vid underhåll betalar du självriskandelen i din försäkring. Om du inte vill att enheten ska repareras kan du få ersättningen i pengar enligt verkstadens reparationskalkyl. Om du vill kan du också köpa en ny enhet via vår servicepartner.

Vanliga frågor
I de flesta fall kan vi ersätta en telefon, surfplatta eller annan mobil enhet som gått sönder med Omfattande hemförsäkring eller resgodsförsäkring. Du kan kontrollera omfattningen av din hemförsäkring i ditt försäkringsbrev.
Det lönar sig oftast att låta reparera en ganska ny och värdefull mobilapparat. Det kostar i genomsnitt 200 euro att byta en mobilskärm.I de flesta fall, blir telefonen nästan som ny på utsidan efter byte av skärm, även om skadorna och skavankerna ser illa ut först.

Om du redan har låtit reparera enheten, kan du ansöka om ersättning för reparationskostnaderna med en elektronisk blankett.
Vanligtvis är självrisken 150 eller 200 €. Du kan kontrollera självrisken för din försäkring i ditt försäkringsbrev. Självriskens storlek klargörs också hos vår servicepartner, så du behöver inte nödvändigtvis ta reda på det själv i förväg.
Lämna ändå in telefonen för service. Om telefonen vid service visar sig vara olämplig för reparation eller utbyte, betalar vi som kompensation priset för en motsvarande ny telefon.
Vi betalar alltid ersättning i första hand enligt reparationskostnaderna, så lämna in din trasiga telefon till ett servicecenter för bedömning. Efter bedömningen kan vi ersätta dig kontant. Om telefonen vid service visar sig vara olämplig för reparation eller utbyte, betalar vi en kompensation enligt priset för en ny motsvarande telefon.
Om du har blivit av med din telefon, gör en skadeanmälan med den elektroniska blanketten.
Uträttning av ärenden för lantbrukskunderKontakt­uppgifter
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaLantbruksförsäkringen Kantri
Försäkring för produktionsdjur
Skördeförsäkring
Skogsförsäkring
Försäkring av lantbrukets arbetsmaskiner
Fordonsförsäkringar
Hälso­försäkringar
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Sökande av ändring
Sidor för personkunderFöretagskundens sidor
För kundenSkador och ersättningarLösegendomEn mobiltelefon eller surfplatta gick sönderVill du fortfarande byta språk?JaNej