Besök en läkare1.
Om din resa är på väg att bli inställd på grund av en sjukdom eller ett olycksfall, boka tid till en läkarmottagning. Ersättningsbarheten för annulleringen bedöms alltid på medicinska grunder. Meddela tjänsteleverantören2.
Ansök först om ersättning från tjänsteleverantören. Som annulleringskostnader betalar vi endast den andel av resans pris som researrangören eller annan tjänsteleverantör inte återbetalar till dig. Anmäl en skada3.
Du kan anmäla en skada som drabbat dig genom att göra en skadeanmälan i vår nättjänst.
Anmäl samtidigt de kostnader som orsakats av att resan ställts in och information om de återbetalningar du har fått från tjänsteleverantörerna.
Vid behov ber vi dig om handlingar som hänför sig till skadan, såsom läkarintyg, researrangörens intyg samt kvitton för den annullerade resan.
en plötslig och oförutsedd sjukdom, allvarlig olycka eller ett dödsfall som drabbar dig eller en närstående
en plötslig och oförutsedd försämring av en underliggande sjukdom som varit i god terapeutisk balans efter att resan bokats, eller
när du reser med någon annan en plötslig, allvarlig sjukdom, invaliditet eller dödsfall hos medresenären.
Avbrott i en utlandsresa1.
Om du för närvarande är utomlands, vänligen kontakta vår [larmtjänst +358 8000 4531](tel:+358 8000 4531).
Utomlands får du service av vår samarbetspartner SOS International, som hjälper dig att välja en lämplig vårdenhet samt ordna extra inkvartering och researrangemang om resan avbryts. Den finskspråkiga tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Avbruten resa i Finland2.
Om du reser i Finland och din resa ändras på grund av sjukdom eller olycksfall under resan, ska du söka läkarvård redan under resan genom att själv betala ditt besök eller visa upp ett reseförsäkringsintyg på vår hälsovårdspartner.
Baserat på uppgifterna på reseförsäkringsintyget kan läkarcentralen fakturera oss direkt. Reseförsäkringsintyget kan skrivas ut från vår nättjänst. Anmälan om skada och ansökan om ersättning3.
Om SOS International inte har deltagit i hanteringen av ditt skadeärende, fyll i skadeanmälan i vår nättjänst.
I vår nättjänst kan du också ansöka om ersättning för kostnader som du själv betalat till följd av den avbrutna resan.
Klargör för orsaken till förseningen1.
Om du reser med allmänna kommunikationsmedel, be transportföretaget eller myndigheten om en förklaring till varför fordonet inte färdades enligt tidtabellen. Vid behov ber vi dig om en mer detaljerad redogörelse för orsaken till förseningen även när du reser med egen bil. Ansök om ersättning från tjänsteleverantören2.
Ansök först om ersättning från tjänsteleverantören. Som kostnader för missad avresa betalar vi endast den del av de extra rese- eller inkvarteringskostnaderna som orsakas av att resan fortsätter och som researrangören eller annan tjänsteleverantör inte återbetalar dig. Anmäl skada och ansök om ersättning3.
Du kan anmäla en skada som drabbat dig och ansöka om ersättning i vår nättjänst. Bifoga till skadeanmälan en redogörelse för orsaken till förseningen och de kostnader för missad avresa som du har ansökt ersättning om.