Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Förstasidan
För kunden
För kunden
Skador och ersättning
Hantera ärenden elektroniskt
Kontaktuppgifter
Förmåner och kampanjer
Begär ett anbud
Boka tid
Fakturering
Dödsbo
Försäkringar
Försäkringar
Fordon
Kaskoförsäkring
Trafikförsäkring
Motorcykelförsäkring
Försäkring för paketbil
Mopedförsäkring
Alla fordonsförsäkringar
Bil
Båt
Hem
Hälsa
Olycksfallsförsäkring
Sjukkostnadsförsäkring
Barnförsäkring
Babyförsäkring
Invaliditetsförsäkring
Skydd vid allvarlig sjukdom
Alla hälsoförsäkrignar
Resa
Liv
Djur
Hundförsäkring
Kattförsäkring
Hästförsäkring
Övriga djurförsäkringar
Alla djurförsäkringar
Skog
Konkurrensutsätt försäkringarna
Placering
Placering
Börja placera
Fonder och placeringsportföljer
Placeringsförsäkring
Private Banking
Hållbarhet i placeringsverksamhet
Alla produkter och tjänster
Finansiering
Finansiering
Bilfinansiering
Personkunder
Företagskunder
Lantbrukskunder
Om LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Hantera ärenden elektronisktSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
När du väljer den pappersfria tjänsten, skickar vi alla dina försäkringshandlingar digitalt till vår nättjänst. Ta även i bruk e-faktura för lättare fakturabetalning.
Pappersfri tjänst
Så här fungerar den pappersfria tjänsten
Du kan sköta försäkrings- och investeringsärenden datasäkert och smidigt i vår nättjänst. Vi meddelar dig per sms eller e-post när du har fått post, nya handlingar eller en eventuell faktura till nättjänsten.
Vi skickar dina försäkringshandlingar såsom försäkringsbrev, meddelanden och fakturor till nättjänsten.
Du kan sköta dina försäkringsärenden smidigt och datasäkert på nätet.
Vi skickar även fakturan till nättjänsten, om du inte har beställt e-fakturor av oss.
Du kan ta i bruk den pappersfria tjänsten med ett klick i vår nättjänst. Kontrollera att din e-postadress och ditt telefonnummer är korrekta.
Logga in på nättjänsten
Gå över till pappersfri tjänst
Ta i bruk den pappersfria tjänsten i vår nättjänst mellan 10.3.–15.6.2025 och delta samtidigt i utlottningen. Vi lottar ut fyra presentkort på 500 euro. Bekanta dig med utlottningsreglerna.
Du betalar enklast med en e-faktura
När du har tagit i bruk den pappersfria tjänsten får du även försäkringsfakturorna till nättjänsten, om du inte använder e-faktura. Vi rekommenderar dock e-faktura eftersom det är det enklaste sättet att betala fakturor.
Beställ ett e-fakturaförslag i vår nättjänst. Vi skickar dig ett fakturaförslag eller förslagen med färdiga uppgifter om fakturerare. Kom ihåg att godkänna dem alla i din nätbank.
Vänligen beakta även att e-fakturaförslaget endast syns i OP:s och Nordeas mobilbank.
Läs mer om e-faktura.
Logga in på nättjänsten
Vanliga frågor om den pappersfria tjänsten
När du väljer att använda den pappersfria tjänsten kan du framöver hitta dina försäkringsdokument i vår nättjänst, oberoende av tid och plats. Vi sparar försäkringsdokumenten för innevarande år och föregående år i nättjänsten. Du kan även spara försäkringsdokumenten i pdf-format på din egen dator.
Du får alltid ett sms eller ett e-postmeddelande från oss när det finns ett nytt meddelande, försäkringsdokument eller en faktura i nättjänsten. Om du har e-faktura får du dina försäkringsfakturor fortsättningsvis som e-fakturor. Observera att våra meddelanden inte innehåller några försäkrings- eller ersättningsuppgifter.
Om det har gjorts ändringar i din försäkring i samband med att försäkringsperioden förnyas, hittar du mer information i försäkringsbrevet eller i en separat bilaga. Försäkringsbrevet finns under respektive försäkring i avsnittet Försäkringar i nättjänsten. För vissa försäkringar finns ändringsinformationen i avsnittet Meddelanden under Dokument.
Olika tidsfrister som gäller försäkringar och fakturor, såsom besvärstider, räknas från sju dagar efter att dokumentet har publicerats i nättjänsten.
Försäkringshandlingar såsom försäkringsbrev, försäkringsvillkor och annan eventuell information om försäkringar hittar du under Försäkringar.
Kontrollera att telefonnumret och e-postadressen som du har uppgett för meddelanden är korrekta. Om din e-postadress eller ditt telefonnummer ändras, kom ihåg att uppdatera dem i dina kunduppgifter i nättjänsten. På det här sättet säkerställer du att den pappersfria tjänsten fungerar även i fortsättningen.
Om vi ser att ditt e-postmeddelande inte kommer fram, skickar vi ett pappersbrev till dig. Brevet innehåller anvisningar för att kontrollera din e-postadress. Vi skickar också eventuella påminnelsefakturor och uppsägningsmeddelanden per post.
De meddelanden vi skickar innehåller inga uppgifter om försäkringar eller ersättningar, men utifrån dem kan man dra slutsatsen att du är kund hos LokalTapiola. Information om kundförhållandet omfattas av försäkringssekretessen. När du tar i bruk den pappersfria tjänsten godkänner du att vi skickar meddelanden och den ovan beskrivna situationen som gäller kundförhållandet.
När du använder den pappersfria tjänsten får du ännu eventuella påminnelsefakturor och uppsägningsbrev i pappersform på posten. Alla annan försäkringspost hittar du i vår nättjänst.
Den pappersfria tjänsten kostar inget. När dina försäkringshandlingar och fakturor är i nättjänsten eller när du använder e-faktura, kan du få fakturorna i rentav sex eller tolv betalningsposter. Användningen av den pappersfria tjänsten berättigar inte till rabatter på försäkringar eller till andra förmåner.
Du kan logga in i vår nättjänst med dina bankkoder eller med mobil ID. När du loggat in, klickar du på Egna uppgifter uppe till höger. Där kan du välja att sluta använda den pappersfria tjänsten.
Du kan logga in i nättjänsten uppe till höger på webbplatsen lokaltapiola.fi där du hittar knappen Logga in. Inloggningen i nättjänsten sker med egna bankkoder eller mobil ID.
I nättjänsten kan du själv sköta många olika ärenden som gäller dina försäkringar eller investeringar.
Du kan till exempel göra följande saker:
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Ändra ditt kontonummer
Ge marknadsföringstillstånd
Begära mer betalningstid för faktura
Anmäla en skada
Söka ersättning
Be om att dina försäkringar ändras
Skriva ut försäkringsintyg
Ta i bruk e-faktura
Sköta dina investeringsärenden.
Vi vill säkerställa en trygg ärendehantering för våra kunder och därför uppmuntrar vi dig via sms att övergå till den pappersfria tjänsten. Som användare av den pappersfria tjänsten får du din försäkringspost säkert till vår nättjänst, där den är lättillgänglig för dig när du behöver den.
Vi skickar sms om att vi övergår till pappersfri tjänst till våra kunder som är 75 år gamla. Vi skickar inte sms:et till kunder som har avtal om direktbetalningstjänst.
Du kan själv aktivera den pappersfria tjänsten i vår nättjänst. Du kan logga in i tjänsten med dina bankkoder eller med mobil ID. När du loggat in, klickar du på Egna uppgifter uppe till höger. Välj den pappersfria tjänsten där och välj Nej tack, jag vill ha dokumenten på papper. Du kan också be kundtjänstens personal att stänga av den pappersfria tjänsten.
Vi skickar tvåvägs-sms, det vill säga meddelanden där vi ber om svar, från numret 18599. När ett sms kräver svar kan det av tekniska skäl inte skickas från ett nummer där avsändaren visas som LokalTapiola. Alla meddelandesms skickar vi även i fortsättningen så att avsändaren visas som LokalTapiola.
Vi beklagar om vi i misstag skickat meddelandet till din närstående som står under intressebevakning. Om din närstående fått sms:et kan intressebevakaren kontakta vår kundtjänst och be att kundtjänsten kontrollerar kunduppgifterna och intressebevakningsfullmaktens giltighet.
Vi meddelar dig per sms om en ny försäkringshandling och faktura som du fått i nättjänsten. Du får i god tid före förfallodagen veta att du har en faktura som måste betalas. Du hittar försäkringsfakturan under Fakturor.
Uträttning av ärenden för privatpersoner
Kontaktuppgifter Köp försäkring Skador och ersättning Begär ett anbud Boka tid till ett möte Onlinemöte Fakturering Ge respons Kontaktbegäran för placering Hantera ärenden elektroniskt