Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Förstasidan
För kunden
För kunden
Skador och ersättning
Hantera ärenden elektroniskt
Kontaktuppgifter
Förmåner och kampanjer
Begär ett anbud
Boka tid
Fakturering
Dödsbo
Försäkringar
Försäkringar
Fordon
Kaskoförsäkring
Trafikförsäkring
Motorcykelförsäkring
Försäkring för paketbil
Mopedförsäkring
Alla fordonsförsäkringar
Bil
Båt
Hem
Hälsa
Olycksfallsförsäkring
Sjukkostnadsförsäkring
Barnförsäkring
Babyförsäkring
Invaliditetsförsäkring
Skydd vid allvarlig sjukdom
Alla hälsoförsäkrignar
Resa
Liv
Djur
Hundförsäkring
Kattförsäkring
Hästförsäkring
Övriga djurförsäkringar
Alla djurförsäkringar
Skog
Konkurrensutsätt försäkringarna
Placering
Placering
Börja placera
Fonder och placeringsportföljer
Placeringsförsäkring
Private Banking
Hållbarhet i placeringsverksamhet
Alla produkter och tjänster
Finansiering
Finansiering
Bilfinansiering
Personkunder
Företagskunder
Lantbrukskunder
Om LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Skador på det egna fordonet ersätts från fordonsförsäkringen. Om du med ditt fordon har orsakat skador på annan, ersätts de från trafikförsäkringen. Skador som ett annat fordon orsakat dig, ersätts däremot med stöd av trafikförsäkringen för fordonet i fråga.
Ett fordon skadades
Gör så här
1
1. Anmäl en skada
Gör en skadeanmälan i vår nättjänst. Vi kontaktar dig så snart som möjligt med mer detaljerade anvisningar. Vi ser även till att du får en ersättande bil under reparationen, om den ingår i försäkringen.
Du kan anmäla en skada till oss även om du inte är den som orsakat skadan.Logga in på nättjänsten
2
2. Ta din bil till en skadeinspektion
Vår verkstadspartner inspekterar skadorna på ditt fordon och skickar oss en bedömning av reparationskostnaderna för godkännande. Samtidigt kan du komma överens om tidtabellerna med verkstaden.
Fyll i alla fält
Sök efter partner
Använd aktuell platsVälj plats från kartan
3
3. Vänta så kontaktar vi dig
Vi meddelar dig, när vi har handlagt din skadeanmälan. Vi svarar i allmänhet senast följande vardag och ger ytterligare råd i ärendet. Du kan lugnt vänta, vi kontaktar dig!
Ladda ner LokalTapiola-appen
Du kan sköta försäkrings-, ersättnings- och placeringsärenden smidigt med telefonen.
Bekanta dig med anvisningar för att ladda ner appen.
Mer information om olika typer av skador
Vi ersätter skador som orsakats av kollision med olika hinder eller att fordonet kört av vägen.
Från parkeringsförsäkringen ersätter vi skada som ett okänt motorfordon orsakat.
Från brandförsäkringen ersätter vi skador som orsakats av eld som kommit lös eller ett blixtnedslag som direkt träffat fordonet.
Från naturfenomenförsäkringen ersätter vi skador om en storm fäller ett träd på fordonet eller hagel skadar fordonet.
Skador som orsakats av stigande översvämningsvatten eller ett föremål som lösgjorts av en storm ersätter vi om fordonet vid tidpunkten för skadan har stått stilla och strömmen har varit avslagen.
Från trafikförsäkringen ersätter vi person- och sakskador som orsakats en annan person med ett motorfordon.
Från älgskadeförsäkringen ersätts skadorna på ditt fordon om du kolliderar med ett hjortdjur.
Från djurkollisionsförsäkringen ersätts också skador på ditt fordon vilka orsakats av en kollision med andra djur än hjortdjur.
Om skadan på ditt fordon inte har orsakats av en kollision med ett djur, utan till exempel att du kört av vägen när du väjt för ett djur, ersätter vi skadorna från kollisionsförsäkringen.
Från skadegörelseförsäkringen ersätts en skada som orsakats med uppsåt när skadevållarens uttryckliga syfte har varit att skada fordonet.
Från stöldförsäkringen ersätts skador som orsakats av stöld, olovlig användning av fordonet eller försök till dessa. Fordonet ska ha varit låst eller i ett låst utrymme före skadefallet.
Vanliga frågor
Skador ersätts enligt omfattningen på din försäkring och försäkringsvillkoren. Du kan kontrollera omfattningen på din försäkring i försäkringsbrevet eller under försäkringsuppgifterna i nättjänsten. Skador som orsakats en annans fordon ersätts med stöd av trafikförsäkringen.
En skada som ersatts med stöd av kollisionsförsäkringen påverkar förhöjande de kommande premierna för ditt fordon. Påverkan av en skada som ersatts slutar gälla efter två skadefria försäkringsperioder.
Gör i varje fall en skadeanmälan. Du kan senare bestämma om du använder försäkringen eller inte.
Bonusskydd är en förmån som ingår i Lyxkasko, Omfattande kasko och trafikförsäkringen och belönar för skadefri körning. När bonusskyddet är i kraft, minskar bonusen inte på grund av en skada som ersätts.
Ta ditt fordon till vår samarbetsverkstad för en skadeinspektion före reparationen. Verkstaden inspekterar skadorna, fotograferar fordonet och gör en kostnadsberäkning. Detta tar vanligtvis bara 15 - 20 minuter.
Skadeinspektionen orsakar inga kostnader för dig. Du behöver inte heller ha med dig skadereferensen till verkstaden, det räcker att du har gjort en skadeanmälan.
Om du har Lyxkaskoförsäkring får du en ersättande bil under reparationen. Fråga efter vår samarbetspartners bil på verkstaden, de kan vanligtvis ordna med en bil.
Om en ersättande bil inte kan ordnas via verkstaden, vänligen kontakta vår ersättningstjänst.
Du kan beställa bogsering direkt från vår samarbetspartner. Läs anvisningarna för beställning av bogsering.
Om du redan har besökt en verkstad eller bokat tid för reparation, be verkstaden att ge oss en kostnadsberäkning.
Gör en skadeanmälan om du inte har gjort den ännu så kan du fortsätta att sköta ärendet med verkstaden.
Från trafikförsäkringen ersätter vi i regel personskador för alla parter. Observera dock att skador som orsakas under resan till eller från arbetet i första hand behandlas genom arbetsgivarens lagstadgade olycksfallsförsäkring.
Uträttning av ärenden för privatpersoner
Kontaktuppgifter Köp försäkring Skador och ersättning Begär ett anbud Boka tid till ett möte Onlinemöte Fakturering Ge respons Kontaktbegäran för placering Hantera ärenden elektroniskt