Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus11.6.2020Parkkipaikoilla sattuu ja tapahtuu, etenkin peruuttaessa tulee vahinkoja – moni kuski kiertää suosiolla vaikeat paikatParkkipaikkakolarit ja -kolhut ovat yleisimpiä autoilijoiden liikennevahinkoja. LähiTapiolan kyselyn mukaan lähes puolet kuljettajista välttelee hankaliksi kokemiaan parkkipaikkoja. Joka kymmenes kertoo autoaan kolhaistun parin viime vuoden aikana. Asiantuntija kehottaa välttämään pysäköintialueilla peruuttamista aina kun mahdollista.Osta autovakuutus
Joka päivä suomalaisilla parkkipaikoilla kolisee jopa kymmeniä kertoja. Tämän tietävät myös autoilijat, sillä lähes joka toinen kertoo välttelevänsä hankaliksi kokemiaan parkkipaikkoja. Tämä selviää LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -kyselystä.Kyselyn vastaajista 44 prosenttia kertoo pyrkivänsä ennaltaehkäisemään kolhut välttämällä hankalia parkkipaikkoja. Naisista näin toimii selvästi useampi kuin miehistä, ja nuorista ja keski-ikäisistä useampi kuin seniorikuskeista.Yleisimmät tavat pysäköintivahinkojen välttelyyn ovat yleinen varovaisuus ja pyrkimys tähdätä mahdollisimman keskelle parkkiruutua. Silti vahinkoja sattuu: joka kymmenes kertoo huomanneensa omaa autoaan kolhitun parkkipaikalla viimeisen parin–kolmen vuoden aikana. Neljä prosenttia vastaajista taas tunnustaa itse kolhineensa samana aikana jonkun toisen autoa.
Etenkin peruuttaessa tulee osumiaLiikenteessä juuri pysäköiminen on hyvin vahinkoaltista puuhaa. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista vajaa puolet eli runsaat 45 000 kappaletta sattui vuonna 2018 pysäköintialueilla. Suoralla tiellä ja risteyksissä vahinkoja sattuu huomattavasti vähemmän.Parkkipaikoilla tulee helposti pieniä vaurioita ajoneuvoihin, mutta ei juuri henkilövahinkoja. Pienten lommojen ja kolhujen korjaus voi kuitenkin maksaa satoja, jopa yli tuhat euroa. Eniten vahinkoja sattuu peruutustilanteissa.Arjen katsaus -kyselyn mukaan noin joka kolmas kuski pyrkii välttämään parkkipaikkavahinkoja ajamalla auton ruutuun keula lähtösuuntaan valmiiksi. LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen pitää tätä hyvänä ja kehottaakin välttämään peruuttamista aina, jos se suinkin on mahdollista.- Jos joutuu lähtemään liikkeelle perä edellä, kuljettajan näkyvyys on aina heikompi. Parkkipaikalla kannattaa jo autolle saapuessa ennakoida tilannetta ja katsoa, miten muut kävelijät ja autot toimivat. Peruutustilannetta varten voi myös säätää peilejä, ja palauttaa ne ajoasentoon ennen liikenteeseen lähtöä.Autojen turvatekniikka on kehittynyt, ja moni parkkeeraaja hyödyntää esimerkiksi peruutuskameroita.- Uutta tekniikkaa on kuitenkin vasta osassa autoja. Lisäksi täysin niiden varassa ei voi toimia, vaan kuljettajan täytyy edelleen myös itse havainnoida tilannetta. Teknologiasta on paljon apua, mutta se ei itsestään poista vahinkoja, sanoo Nieminen.Autot kasvavat, ruudut eivätKesäkuun alussa voimaan astuneen uuden tieliikennelain myötä auton saa taajamissa parkkeerata myös tien vasempaan laitaan.Lue lisää: Mitä autoilijan tulee tietää uudesta liikennelaista? Asiantuntijat käyvät läpi olennaisia muutoksia ja nostavat esiin vaaranpaikkojaUusi sääntö voi helpottaa parkkipaikan löytämistä, mutta Nieminen kehottaa tarttumaan mahdollisuuteen harkiten.- Siinä pysäköintiin tulee vielä hieman lisää vaikeuskerrointa. Ensin parkkeeratessa pitää ylittää vastaantulijoiden kaista. Sitten liikkeelle lähtiessä pitää vielä huomioida sekä vastaan että takaa tuleva liikenne.Niemisen mukaan pysäköintitilanteiden vahingot ovat oikeastaan ikuisuusongelma. Riskejä syntyy luonnollisesti autojen läheisyydestä, mutta viime vuosikymmeninä myös yhä isommista autoista.- Oikeastaan voisi sanoa, että ihmiset ajavat isommilla autoilla kuin mihin heidät parkkeeraustaitonsa riittävät. Harvat parkkiruudut ovat kasvaneet viime vuosina, mutta autot ovat kasvaneet huomattavastikin viimeisen 20 vuoden aikana.LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselyyn vastasi kaikkiaan 1196 henkilöä 27.3.–2.4.2020 välisenä aikana. Vastaajat edustavat manner-Suomen 15–74-vuotiasta väestöä. Kyselyn toteutti Kantar TNS. Tulosten virhemarginaali on noin +/- 2,9 prosenttiyksikköä.Lue lisää: Pieni kolhu puskurissa – korjaus voi kestää useamman päivän ja lasku yllättääVakuutus korvaa parkkipaikan kolareita ja kolhuja
  • Liikennevakuutus korvaa kolaritilanteissa henkilövahinkoja sekä vastapuolen autolle tai muulle omaisuudelle sattuneita vahinkoja. Liikennevakuutus on lain mukaan pakollinen kaikille liikenteeseen käytetyille ajoneuvoille.
  • Omalle ajoneuvolle turvaa vahinkojen varalta tarjoaa vapaaehtoinen kaskovakuutus. Kaskon laajuuden voi valita oman tarpeensa ja tilanteensa mukaan.
  • Pysäköintivakuutus kuuluu LähiTapiolan Laajaan ja Loistokaskoon. Se korvaa pysäköidylle ajoneuvolle tuntemattomaksi jääneen toisen moottoriajoneuvon aiheuttaman vahingon. Kolarointi- eli törmäysvakuutus kuuluu myös Peruskaskoon. Se korvaa autolle esimerkiksi törmäyksistä aiheutuneita vahinkoja.
Valitse Suomen suosituin autovakuutusVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Osta autovakuutus
Ajankohtaista
Työelämä24.4.2025Kysely: Palkitseminen toisi säästöjä kuntiin ja hyvinvointialueille, mutta sen kehittämiseen ei ole aikaa65 prosenttia kyselyyn vastanneista kuntien ja hyvinvointialueiden johtajista ja luottamushenkilöistä piti organisaationsa palkitsemiskäytäntöjä riittämättöminä. Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että palkitsemisella voitaisiin lisätä tuottavuutta ja saavuttaa säästöjä. Esteenä on ajan ja taloudellisten resurssien puute.Ympäristö24.4.2025Ilmastoyhteisö vastaa pk-yritysten tarpeisiin viedä ilmastotyönsä vaikuttavammalle tasolleLähiTapiola on mahdollistanut lahjoituksillaan jo yli 500 pk-yritykselle maksuttoman osallistumisen Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan. Suositun ilmasto-ohjelman jatkumoksi on nyt lanseerattu pk-yritysten Ilmastoyhteisö. Siihen voivat hakea yritykset, jotka ovat jo aloittaneet hiilijalanjäljen laskennan ja haluavat viedä ilmastotyönsä uudelle tasolle. Turvallisuus22.4.2025Miljoonien palovaroittimien vastuu siirtyy pian taloyhtiöille – samaan aikaan suuri osa suomalaisista ottaa tietoisesti riskejä, jotka voivat johtaa tulipaloonLähiTapiolan kotivakuutuksen vahinkotietojen mukaan palovahingot lisääntyivät viime vuonna. Kehityspäällikkö Teppo Rainingon mukaan pelastuslain uudistus parantaa palovaroittimien toimintavarmuutta, mutta ei poista asukkaan vastuuta palojen ennaltaehkäisyssä.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaParkkipaikoilla sattuu ja tapahtuu, etenkin peruuttaessa tulee vahinkoja – moni kuski kiertää suosiolla vaikeat paikatHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn