Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus10.11.2020Suomessa syttyy vuosittain yli 2 000 ajoneuvopaloa – ajoneuvopalo voi olla sivustaseuraajalle hengenvaarallinenAutopalot ovat ammattilaisillekin haastavia sammutettavia. Oman lisänsä tuovat autojen erilaiset käyttövoimat, kuten kaasu, vety ja sähkö. Ajoneuvopalot saavat alkunsa usein ajoneuvon vikaantumisesta tai onnettomuuden aiheuttamasta mekaanisesta iskusta.Osta autovakuutus
Suomen Palopäällystöliitto kouluttaa parhaillaan Suomen pelastuslaitoksia autopalojen sammutustekniikasta. Haasteita autopaloihin tuovat muun muassa uudet käyttövoimat.- Nykyisin autoissa voi olla perinteisten polttonesteiden lisäksi käyttövoimana kaasu, vety tai sähkö ja näiden hybridimallit. Nämä asettavat täysin uudet haasteet ajoneuvojen sammuttamiselle. Kaasuauto muodostaa varoventtiilin purkaessa liekinheittimen. Sähköautopalossa palon päästessä akuston sisään auto ei sammu kuin upottamalla se esimerkiksi vedellä täytettyyn konttiin. Pelastushenkilöstö on aina suojautunut sammutusasulla sekä paineilmalaitteilla. Nyrkkisääntönä on, että kaikkia ajoneuvopaloja voidaan sammuttaa käsisammuttimilla sekä vedellä, kertoo Suomen Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen.Jos ajoneuvo palaa ja ihmishenkiä ei ole vaarassa, voi alkusammutuksen tehdä palopaikalle saapuva, jos se on tilanteessa turvallista. Palon alkuvaiheessa sammutus on mahdollista ja siinä usein onnistutaan.- Vaikka laki ei edellytä Suomessa sammuttimen pitämistä autossa, on se mielestäni jokaisen valveutuneen autoilijan velvollisuus. Vaikka olisi varma siitä, että oma auto ei ikinä syty palamaan, voi sammutin pelastaa ihmishenkiä vahinkopaikalla, LähiTapiolan kehityspäällikkö Antti Määttänen toteaa.- Jos ihmishenki on vaarassa, on kaikki mahdollinen tehtävä vaarassa olevan pelastamiseksi palavasta autosta. Tällöin sammutin voi olla ainoa keino, jos loukkaantunutta henkilöä ei ole turvallista tai mahdollista siirtää, Keijonen toteaa.LähiTapiola korvaa vuosittain satoja ajoneuvopaloja. Autopalot saavat usein alkunsa onnettomuuksissa tapahtuneista iskuista tai ajoneuvojen vikaantumisesta. Autosuojassa tai rakennuksen seinustalla palava ajoneuvo aiheuttavat vuosittain lukuisia rakennuspaloja ja siten vaaraa myös rakennusten käyttäjille.- Palot korvataan lähtökohtaisesti vapaaehtoisesta ajoneuvovakuutuksesta. Uusissa autoissa on niin paljon elektroniikkaa, että ne pitää käytännössä lunastaa vähääkään suuremman palon jäljiltä, Määttänen toteaa vahingoista.Autopalo on aina vaarallinen tilannePitkälle kehittyneessä täyden palon vaiheessa olevaan autoon kannattaa pitää etäisyyttä ja jättää sammuttaminen pelastustoimelle.- Vaaraa voi aiheuttaa renkaiden, kaasujousien, akustojen, kaasuautojen ylipaineventtiilien ja turvatyynyjen räjähdyksenomainen palaminen. Tutkimme juuri tapausta, jossa auton palaessa rajusti turvatyynyn kaasunkehitin lensi pakettiauton matkustamon takaseinän ja katon läpi, LähiTapiolan Antti Määttänen toteaa.Hiljattain julkaistu ajoneuvojen käyttövoimatarra helpottaa ajoneuvojen tunnistamista. Kansainvälinen pelastusalan yhteistoimintaelin CTIF kehitti tarran uusien käyttövoimien nopeaan tunnistamiseen. Tarkoitus on, että kaikki julkinen liikenne ja raskas liikenne käyttövoimatarroitetaan. Tarran ansiosta hätäpuhelun soittaja osaa kertoa ajoneuvon käyttövoiman, mikä nopeuttaa pelastustoimien aloittamista, kun jo matkalla kohteeseen pelastusyksikkö voi päättää oikeasta sammutustekniikasta.Alkusammutusta tai ihmishenkien pelastamista lukuun ottamatta Määttänen neuvoo pitämään palaviin ajoneuvoihin aina riittävän turvaetäisyyden. Autopalon savu on äärimmäisen myrkyllistä. Ajoneuvoista voi lisäksi lentää palon aikana rikkoutuneita esineitä joko autosta itsestään tai sen kuormasta. Pelastuslaitos koulutetaan pitämään 10 metriä turvaetäisyytenä kaikille muille kuin välitöntä sammutusta tekeville henkilöille.- Suosittelemme vähintään kaksinkertaisia turvaetäisyyksiä siviileille. Tällöin pelastustoimelle jää riittävästi tilaa toimia ja oma turvallisuus ei vaarannu. Myös lapsia on hyvä ohjeistaa autopalon seuraamisesta tarpeettomien vaaratilanteiden välttämiseksi, toteaa Suomen Palopäällystöliiton Ari Keijonen.- Kun ammattiapua on paikalla, siviilien apu ei enää ole tarpeellista. Kun tieliikenteessä kohtaat onnettomuuden tai autopalon, hiljennä ajonopeutta, jotta pelastajien työskentely-ympäristö säilyy turvallisena. Kännykällä kuvaaminen kasvattaa lisäonnettomuuksien riskiä, ja tuskinpa kukaan haluaa tulla kuvatuksi tapahtuman osallisena, muistuttaa Keijonen.
Valitse Suomen suosituin autovakuutusVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Osta autovakuutus
Ajankohtaista
Turvallisuus29.4.2025Kysely paljastaa, mitä suomalaiset oikeasti pelkäävät liikenteessä – ”Kyydissä istuvilla on velvollisuus puuttua”Päihtyneet kuskit, puhelimet, hirvet ja peurat sekä sähköpotkulaudat ovat suomalaisten yleisimpiä pelkoja liikenteessä, selviää LähiTapiolan teettämästä kyselystä. Vappuna on olennaista tiedostaa, että alkoholi lisää riskejä liikenteessä myös silloin, kun promillemäärät jäävät alle rattijuopumuksen rajan, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.Työelämä24.4.2025Kysely: Palkitseminen toisi säästöjä kuntiin ja hyvinvointialueille, mutta sen kehittämiseen ei ole aikaa65 prosenttia kyselyyn vastanneista kuntien ja hyvinvointialueiden johtajista ja luottamushenkilöistä piti organisaationsa palkitsemiskäytäntöjä riittämättöminä. Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että palkitsemisella voitaisiin lisätä tuottavuutta ja saavuttaa säästöjä. Esteenä on ajan ja taloudellisten resurssien puute.Ympäristö24.4.2025Ilmastoyhteisö vastaa pk-yritysten tarpeisiin viedä ilmastotyönsä vaikuttavammalle tasolleLähiTapiola on mahdollistanut lahjoituksillaan jo yli 500 pk-yritykselle maksuttoman osallistumisen Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan. Suositun ilmasto-ohjelman jatkumoksi on nyt lanseerattu pk-yritysten Ilmastoyhteisö. Siihen voivat hakea yritykset, jotka ovat jo aloittaneet hiilijalanjäljen laskennan ja haluavat viedä ilmastotyönsä uudelle tasolle.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaSuomessa syttyy vuosittain yli 2 000 ajoneuvopaloa – ajoneuvopalo voi olla sivustaseuraajalle hengenvaarallinenHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn