Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Elämänturva25.3.2025Ajatko tietämättäsi vaarallisilla renkailla? Älä jätä tarkistusta tekemättä, kun vaihdat neLähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan osa autoilijoista on säästänyt autoilun kustannuksista lykkäämällä uusien renkaiden ostoa. LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri korostaa, että renkaiden kunto kannattaa tarkistaa aina vähintään renkaiden kausivaihdon yhteydessä.
Mies on polvistunut autonsa viereen tarkastelemaan rengasta.
Suomen teillä ajaa suuri määrä autoja, joiden alla on vaarallisen huonokuntoiset renkaat, arvioi LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri.LähiTapiolan viime vuonna teettämässä Arjen katsaus -kyselyssä selvisi, että melkein kolmasosa (31 %) autoilijoista on joutunut säästämään autoilun kustannuksista aiempaa enemmän viimeisen kahden vuoden aikana, ja säästämään joutuneista jopa yli neljännes (26 %) on lykännyt uusien renkaiden ostoa. Lokakuussa 2022 teetetyn Arjen katsaus -kyselyn mukaan vain runsas kolmannes autoilijoista (38 %) tietää ylipäätään, milloin autonsa renkaat on valmistettu eli kuinka vanhat ne ovat. Kyselyt toteutti tutkimusyhtiö Verian (ent. Kantar Public)*.Alaviiri pitää tuloksia hälyttävinä.– Kuluessaan ja vanhetessaan renkaiden pito heikkenee. Suomen tiestön kunto on huonontunut ja autokanta vanhentunut, mikä lisää riskejä entisestään. Renkaiden iän ja kunnon tarkistaminen kannattaa ottaa osaksi renkaiden kausivaihtoa, jotta se tulee tehtyä ainakin kahdesti vuodessa. Muuten huono pito saattaa käydä ilmi vasta esimerkiksi yllättävässä jarrutus- tai vesiliirtotilanteessa, ja silloin on liian myöhäistä.Onnettomuustietoinstituutin mukaan 14 prosentissa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista vuosina 2014–2023 pääaiheuttajana olleessa henkilö- tai pakettiautossa oli jokin renkaisiin liittyvä taustariski. Yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä olivat kuluneet renkaat.Lain mukaan kesärenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Suositeltu urasyvyys on kuitenkin vähintään 4 millimetriä. – Renkaat menettävät suuren osan pito-ominaisuuksistaan jo ennen tätä. Urasyvyys ei myöskään kerro kaikkea: vaikka vanhoissa renkaissa olisi jäljellä kulutuspintaa, vanhetessaan renkaat kovettuvat, mikä sekin heikentää pitoa, Alaviiri sanoo.– Sähköautoilijoiden kannattaa myös huomioida, että heidän autoissaan renkaat ovat verrattain leveät, mikä kasvattaa vesiliirtoriskiä etenkin silloin, jos rengas on kulunut. Myös rengaspaineilla on vaikutusta renkaan pitokykyyn ja kulumiseen, ja siksi niitä kannattaa tarkkailla.Älä lähde liukkaille teille kesärenkaillaTieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina kelin niin vaatiessa.Alaviiri korostaa, että maaliskuun jälkeenkin kannattaa seurata keliä ja ennusteita tarkasti. Esimerkiksi viime vuonna lunta satoi vielä huhtikuun loppupuolella, kun osa autoilijoista oli ehtinyt jo vaihtaa alle kesärenkaat. Kyseisenä lumipyrypäivänä yhteydenotot LähiTapiolan Hätäpalveluun kasvoivat jopa 70 prosenttia verrattuna edeltävän viikon päiväkohtaiseen keskiarvoon.– Suomen korkeuksilla kun eletään, ei ole tavatonta, että keväisemmän jakson jälkeen pyryttää yhtäkkiä lunta tai on muuten liukasta. Kannattaa seurata sääennusteita: jos luvassa on liukasta mutta on jo ehtinyt vaihtaa kesärenkaat alle, älä lähde ajamaan vaan jätä auto pihaan ja kulje julkisilla tai muulla kyydillä, Alaviiri sanoo.Huomioi nämä, kun vaihdat renkaat:
  • Seuraa kalenteria ja keliä. Talvirenkaita tulee Suomessa lain mukaan käyttää marraskuusta maaliskuuhun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Jos esimerkiksi lumipyry yllättää renkaidenvaihdon jälkeen, älä lähde liikenteeseen kesärenkailla.
  • Tarkista urasyvyydet. Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden pitää lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta turvallisuussyistä urasyvyydeksi suositellaan ainakin 4,0 millimetriä. Urat parantavat pitoa ja estävät liirtoa sateisella tiellä.
  • Valmistaudu hyvin, jos vaihdat renkaat itse. Varaa hyvät työkalut, tasainen paikka ja riittävästi aikaa renkaiden vaihtoon. Katso myös etukäteen ohjekirjasta, miten esimerkiksi tunkin kanssa tulee toimia. Virheellinen nosto voi aiheuttaa auton helman rikkoutumisen ja pahimmillaan johtaa henkilövahinkoon.
  • Kiristä pultit. Renkaan pulttien kiristys on hyvä tehdä monivaiheisesti: Ensin alustavasti, kun rengas on asetettu ilmassa paikoilleen, ja uudemman kerran, kun auto on laskettu takaisin maahan. Muista myös jälkikiristys, kun autolla on ajettu muutama kerta tai noin 100 kilometriä.
*Lokakuun 2022 Arjen katsaus -kyselyyn vastasi 1 020 henkilöä 7.–13.10.2022 välisenä aikana. Vastaajat edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Kysymyksiin auton renkaista vastasi 842 henkilöä, jotka joko omistavat auton, joilla on auto käytettävissään jokapäiväiseen liikkumiseen tai jotka ovat ajaneet autoa viimeisen 12 kuukauden aikana. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä koko aineiston tasolla.Tammikuun 2024 Arjen katsaus -kyselyyn vastasi 1 092 henkilöä 12.–19.1.2024 välisenä aikana. Vastaajat edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Kysymyksiin autoilun kustannuksista säästämisestä vastasi 865 henkilöä, joiden taloudessa on auto käytettävissä. Heistä 252 oli joutunut säästämään autoilun kustannuksista aiempaa enemmän. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,0 prosenttiyksikköä koko aineiston tasolla.
Ajankohtaista
Työelämä24.4.2025Kysely: Palkitseminen toisi säästöjä kuntiin ja hyvinvointialueille, mutta sen kehittämiseen ei ole aikaa65 prosenttia kyselyyn vastanneista kuntien ja hyvinvointialueiden johtajista ja luottamushenkilöistä piti organisaationsa palkitsemiskäytäntöjä riittämättöminä. Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että palkitsemisella voitaisiin lisätä tuottavuutta ja saavuttaa säästöjä. Esteenä on ajan ja taloudellisten resurssien puute.Ympäristö24.4.2025Ilmastoyhteisö vastaa pk-yritysten tarpeisiin viedä ilmastotyönsä vaikuttavammalle tasolleLähiTapiola on mahdollistanut lahjoituksillaan jo yli 500 pk-yritykselle maksuttoman osallistumisen Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan. Suositun ilmasto-ohjelman jatkumoksi on nyt lanseerattu pk-yritysten Ilmastoyhteisö. Siihen voivat hakea yritykset, jotka ovat jo aloittaneet hiilijalanjäljen laskennan ja haluavat viedä ilmastotyönsä uudelle tasolle. Turvallisuus22.4.2025Miljoonien palovaroittimien vastuu siirtyy pian taloyhtiöille – samaan aikaan suuri osa suomalaisista ottaa tietoisesti riskejä, jotka voivat johtaa tulipaloonLähiTapiolan kotivakuutuksen vahinkotietojen mukaan palovahingot lisääntyivät viime vuonna. Kehityspäällikkö Teppo Rainingon mukaan pelastuslain uudistus parantaa palovaroittimien toimintavarmuutta, mutta ei poista asukkaan vastuuta palojen ennaltaehkäisyssä.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaAjatko tietämättäsi vaarallisilla renkailla? Älä jätä tarkistusta tekemättä, kun vaihdat neHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn