Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
NäkökulmiaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Susa NikulaTyöelämä20.9.2024Työnantajamielikuva yrityksen menestyksen avaimenaTyönantajamielikuva kehittyy teoilla, jotka näkyvät talon sisällä ja ulkopuolella, kirjoittaa LähiTapiolan ihmisistä ja kulttuurista vastaava johtaja Susa Nikula.
LähiTapiolan henkilöstöjohtaja Susa Nikula.
Kun vinkkaat tutuillesi omassa työpaikassasi auki olevista tehtävistä, minkälaisen vastaanoton saat? Puhkuuko kuulija innostusta vai katseleeko hän vaivaantuneena huoneen nurkkaan? Vastaus riippuu siitä, minkälainen työnantajamielikuva yrityksellä on. Hyvä uutinen on se, että työnantajamielikuvaa voi kehittää, mutta kyse ei ole mainoskampanjasta tai korulauseista.LähiTapiola palkittiin uunituoreessa Universumin työnantajamielikuvatutkimuksessa koko tutkimuksen kovimpana nousijana ja vakuutustoimialan parhaana. Tutkimuksessa lähes 9 000 ammattilaista rankkaavat ihannetyönantajiansa paremmuusjärjestykseen ja olen ylpeä siitä, että LähiTapiola on aivan tunnettujen bränditalojen kuten Fazerin ja Marimekon vanavedessä. Mitkä tekijät tulokseemme vaikuttavat?Tärkeintä on olla aitoVetovoimainen työnantajamielikuva ei koostu yhdestä asiasta, vaan se on monen palasen summa. Siihen vaikuttavat esimerkiksi kannustava ja ystävällinen työympäristö, hyvä johtaminen, kilpailukykyiset palkat, hyvät työsuhde-edut ja mahdollisuudet urakehitykseen. Yrityksen brändillä ja avoimella viestinnällä on myös merkittävä rooli työnantajakuvan rakentamisessa, sillä jos ihmiset eivät hyviä uutisia kuule, ei heidän mielikuvansa meistä muutu. Tärkeintä kuitenkin on, että kestävä työnantajakuva on aito – se rakentuu aina yrityksen sisältä käsin ja pohjautuu työntekijöiden kokemuksiin, ajatuksiin ja tuntemuksiin. Kun työntekijät kokevat olevansa arvostettuja ja hyvinvoivia, heidän sitoutumisensa ja motivaationsa kasvaa. Tyytyväiset työntekijät puhuvat usein positiivisesti työnantajastaan, mikä parantaa yrityksen mainetta sekä työnhakijoiden että asiakkaiden keskuudessa. Hyvässä työympäristössä työntekijät uskaltavat tuoda esiin uusia ideoita ja kehityskohteita. Minkälaista LähiTapiolassa on olla töissä? Meillä LähiTapiolassa elämänturvaajien henkilöstökokemusta mittaa ROIHU-tutkimus, jossa selvitetään henkilöstömme kokemuksia omasta työstä, lähityöyhteisöstä, johtamisesta ja organisaation toiminnasta. Jo viitenä vuonna peräkkäin henkilöstökokemuksemme on ollut erittäin hyvällä tasolla, jonka johdosta olemme saavuttaneet Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustuksen suurten yritysten sarjassa. Muun muassa uudet työntekijälupauksemme ja niitä edeltäneet johtamislupaukset ovat yksi keino parhaan mahdollisen työyhteisön rakentamisessa.Erittäin iloinen olen siitä, että pitkäjänteinen työ saa tunnustusta myös Suomen suurimmassa työnantajakuvatutkimuksessa. Meihin liitetään seuraavia ominaisuuksia ja asioita: meillä on arvostettu brändi, kilpailukykyiset työsuhde-edut ja palkka, tarjoamme vaihtelevia työtehtäviä, meillä on tiimi- ja yhteistyötä rohkaiseva kulttuuri ja olemme asiakaslähtöisiä. Lisäksi meidät koetaan vakaaksi ja turvalliseksi työnantajaksi.Eli miksi sillä työnantajamielikuvalla on väliä?Hyvässä työnantajamielikuvassa ei ole kuitenkaan kyse palkinnoista tai tunnustuksista. Tärkeintä on, että sen avulla toteutamme LähiTapiolan elämänturvastrategiaa. Mitään yritystä ei ole olemassa ilman siellä työskenteleviä ihmisiä, ja hyvällä työntekijäkokemuksella rakennamme edellytyksiä tuottaa erinomaista elämänturvaa omistaja-asiakkaillemme.Tuoreesta Universum-saavutuksesta kuuluu kiitos jokaiselle osaavalle ja työstään innostuneelle elämänturvaajalle. Ollaan yhdessä ylpeitä LähiTapiolasta!Susa Nikula
johtaja, ihmiset ja kulttuuri
LähiTapiola
Näkökulmia
Susa NikulaTyöelämä24.4.2025Voiko johtaja tehdä nelipäiväistä työviikkoa?Siirryin vuoden alussa tekemään nelipäiväistä työviikkoa LähiTapiola-ryhmän ihmisistä ja kulttuurista vastaavana johtajana. Päätöksestä kerrottuani olen saanut spontaanit aplodit ja onnitteluja rohkeudesta, mutta myös ”voimia ja jaksamista” -toivotuksia haastavassa tilanteessa. Reaktiot ovat yllättäneet minut, sillä ne huokuvat ennakko-oletusta: johtajan ei ole tapana huolehtia omasta hyvinvoinnistaan kuin vasta pakon edessä. Tästä ei kuitenkaan ole minun kohdallani kysymys. Miksi siis päädyin työaikaa lyhentämään ja mitä olen alkuvuoden aikana oppinut?Jyrki MäkeläTalous14.4.2025Klassiset sijoitusopit eivät vanhene – näin ne kantavat myös tullimyrskyissäMarkkinat ovat viime aikoina reagoineet odotettua rajumpiin kauppapoliittisiin linjauksiin. LähiTapiola Varainhoidon johtaja Jyrki Mäkelä muistuttaa vanhoista sijoitusopeista, jotka kantavat myös kriisien yli.Jari JärvinenTalous13.4.2025Kauppasodan talous- ja markkinavaikutukset: diilien tie vai eskalaatio?Kireät kauppasuhteet lisäävät epävarmuutta ja voivat muuttaa markkinoiden suuntaa merkittävästi. LähiTapiola Varainhoidon pääekonomisti Jari Järvinen tarkastelee kahta mahdollista skenaariota sekä niiden talous- ja markkinavaikutuksia.
Katso lisää näkökulmia
UutishuoneNäkökulmiaTyönantajamielikuva yrityksen menestyksen avaimenaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn